Home » Blogs » Laatst gepubliceerd: » Wat is eigenlijk het verschil tussen een depressie en een burn-out?

Wat is eigenlijk het verschil tussen een depressie en een burn-out?

Gepubliceerd op 10 oktober 2021 om 06:14

"In Nederland heeft ruim 4 op de 10 mensen (40%) ooit psychische klachten gehad. En ruim 1 op de 5 jongeren (20%) heeft zelfs voor zijn of haar 19e al eens met ernstige psychische problemen te kampen. Een vrijwel onzichtbaar probleem. Maar daarom niet minder serieus dan lichamelijke klachten"

 

Het taboe rondom een depressie.

Vandaag is het de dag van de psychische gezondheid en aangezien ik merk dat er een taboe heerst op psychische klachten wil ik hier graag bij stil staan. Zeg nou zelf, bespreek jij al je gevoelens en gedachten met je vriendinnen? Of ben je bang dat je een zeur bent en je vriendin tot last bent? Graag sta ik, juist vandaag, stil bij het taboe rondom een depressie.

Wat is een depressie nou eigenlijk?

Volgens thuisarts kan er wanneer je langer dan twee weken somber of neerslachtig bent sprake zijn van een depressie. Ik denk dat wij, moeders, ons wel vaker moe of neerslachtig voelen. Maar spreken we hierbij van een depressie? Of van een burn-out? Of zoals ik het zelf altijd zeg: de tropenjaren zijn pittig? Vaak zien we alleen maar de leuke, perfecte plaatjes bij anderen en hierdoor gaan we twijfelen aan onszelf. We twijfelen ook om dit bespreekbaar te maken.

depressieve vrouw in een kliniek

In dit blog wil ik op een laagdrempelige manier stil staan bij een aantal varianten van een depressie en of een burn-out. Ik wil vooral aangeven dat je je hier niet voor hoeft te schamen en dat je juist hulp moet gaan zoeken. Hoe eerder je hulp hebt, hoe sneller je dit kunt bestrijden. 

 

Wat zijn nu eigenlijk de verschillen tussen een depressie en een burn-out?

In het kort:

Bij een depressie voel je je langere tijd neerslachtig en somber. Je hebt nergens zin in, ook niet in dingen waar je eerder blij van werd. Ook heb je vaak moodswings van verdrietig, naar vrolijk naar kwaad zijn op alles en iedereen. Je voelt je nutteloos en het belangrijkste om een depressie te herkennen is het gevoel dood te willen, of het nadenken over de dood.

 

Wat een nog onbesproken vorm van een depressie is, is de prenatale depressie. Die voorkomt bij vrouwen die zwanger zijn en een afkeer tegen hun lichaam of de baby gaan voelen. Ook kan deze depressie doorlopen als je bevallen bent, dan wordt dit een postpartum depressie genoemd.  De meeste moeders voelen geen roze wolk na de bevalling en voelen zich schuldig dat ze niet op de roze wolk zitten. Dit is heel normaal. Wanneer jij deze gevoelens ervaart probeer hier dan over te praten met iemand die je vertrouwt en trek uiteindelijk aan de bel bij je huisarts of verloskundige. Zij kunnen je verder helpen, maar blijf er vooral niet alleen mee rond lopen.

 

Bij burn-out heb je ongeveer al een half jaar het gevoel dat alles te veel is, je kunt afspraken en verplichtingen niet aan en het levert je veel spanning op. Door deze spanningen voel je je moe, prikkelbaar en kun je slaapproblemen krijgen. Je hebt het gevoel geen grip meer te hebben op de situatie, door concentratieproblemen kun je je dagelijkse bezigheden niet meer uitvoeren.

 

Lees ook: Dit is waarom vrouwen altijd wakker liggen!

 

Het herstellen van een burn-out gebeurt in fasen en duurt vaak een aantal maanden. Het begint met accepteren van de burn-out en rust nemen. Daarna de oorzaken op een rij zetten en oplossingen bedenken. Als laatste stap ga je de bedachte oplossingen uitvoeren.

iemand biedt een helpende hand

Omdat het de week van de psychische gezondheid is wil ik graag stilstaan bij de praktijk. Amber kreeg zowel de diagnose burn-out als depressie. Zij beschrijft hieronder haar verhaal om andere vrouwen en moeders een riem onder het hart te steken. Wat heeft haar geholpen tijdens haar depressie?

 

“Ik was nog erg jong toen ik me heel slecht begon te voelen. Alles leek tegen te zitten en dat begon zwaar te wegen op mijn leven. In het begin was dit vooral mentaal het geval. Ik voelde overbodig en dacht inderdaad veel na over de dood. Later begon ik ook fysiek enorm te lijden. Ik kreeg steeds vaker last van paniekaanvallen, hoofdpijn, momenten waarop ik bijna geen hap door mijn keel kreeg en meer. Daarbovenop zorgde nachtmerries ervoor dat ik amper sliep, wat maakte dat ik me nog ellendiger begon te voelen.

Waar ik normaal hooguit één keer per jaar langs mijn huisarts ging, zat ik daar destijds bijna wekelijks. Ik wist niet wat er aan de hand was, maar niets leek nog te lukken. Alles was te veel. Na mijn zoveelste consultatie in nog geen jaar tijd besloot mijn huisarts dat ik een depressie had en verwees hij mij door naar een psycholoog.

 

Aangezien ik eerder al gesprekken had gehad met een therapeut, durfde ik gelukkig ook redelijk snel de stap te zetten naar een psycholoog. Mijn psycholoog sprak toen na een aantal consultaties van een burn-out. De stap naar een psychiater was echter wel wat groter.

Het was pas toen ik tijdens mijn paniekaanvallen dingen begon te doen die ik me niet eens kon herinneren, dat ik wist dat het tijd was voor de psychiatrie. Mijn dieptepunt was bereikt. Ik moest toen nog 18 worden, dus belandde ik op de kinderpsychiatrie. Twee weken lang speelde ik spelletjes, kwam ik tot rust en babbelde ik met hulpverleners.

 

Wanneer ik terugkijk op alles, ben ik heel blij met het feit dat ik zo snel hulp heb durven vragen, ik denk dat het heel anders gelopen was als ik dat niet gedaan had. Dit wil ik dan ook als boodschap meegeven. Vraag alsjeblieft hulp wanneer je je slecht begint te voelen, dit kan alleen maar in je voordeel spelen. Neem het maar van mij aan.”

 

Wil je meer van Amber lezen? Amber blogt zelf ook op Happybeat

 

Wil je meer persoonlijke verhalen over: van een burn-out naar een depressie, lezen? Schrijfster Ingrid Boxem neemt je mee in haar weg naar boven:

Juist door openheid te geven aan de signalen en gevolgen van een depressie of een burn-out, hoop ik dat je dichter bij een oplossing komt. Dus hup die waterkoker aan en je vriendin uitnodigen voor een gesprek, je zult merken dat het je oplucht om te praten. Een wijntje* kan je ook helpen met het bespreken van je problemen, echte vriendin staan ook in mindere tijden voor je klaar!

 

*het gebruiken van alcohol en drugs tijdens een depressie wordt ernstig afgeraden. Raadpleeg www.thuisarts.nl voor meer informatie over een depressie of burn-out.

Herken jij de signalen van een depressie of een burn-out? Of ben jij misschien bekend met 1 van beide? Laat het gerust weten hieronder de blog.

 

 

In dit blog zitten affiliatie links verwerkt, dat betekent dat ik een commissie krijg als jij iets koopt via mijn link.

Voor jou is het product niet duurder, van de opbrengsten onderhoud ik mijn website! Dus alvast bedankt.

 

Liefs Lisanne


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.