Home » Blogs » Opvoedblogs » Help, de zomertijd komt er aan..

Help, de zomertijd komt er aan..

Gepubliceerd op 19 maart 2021 om 07:48

De zomertijd..

 

We zijn alweer in Maart beland, de lente komt eraan!
De dagen voelen weer wat langer, het zonnetje laat zich steeds meer zien en alles komt mooi in bloei te staan. Helemaal tijdens deze lockdown is het fijn om weer extra te kunnen genieten van de natuur en het mooie weer! Wat ook bij de lente hoort is de zomertijd. De klok gaat op 27 maart een uur vooruit.  Wat betekent dit voor jouw kleintje en zijn slaapritme?

Om deze tijdswisseling goed te laten verlopen kan je het volgende doen:

 

 

  • TIJDIG AANPASSEN
    Je past vóór de zomertijd al het schema van je kleintje aan zodat dit rustig kan gewennen.
    Dit kan heel goed werken bij kindjes die gevoelig zijn voor verandering in het slaapschema.

Maak je kleintje elke dag 5 minuten eerder wakker, bied de slaapjes 5 minuten eerder aan en breng hem/haar 5 minuten eerder naar bed. Als je dit 12 dagen van te voren doet dan kom je precies goed uit met de dag van de wisseling en verloopt deze overgang erg soepel.
Dit kan je ook doen in grote stappen van 10 minuten per keer. Begin 6 dagen van te voren met het aanpassen van het ritme. 
Belangrijk dat je niet alleen de slaapjes qua tijden aanpast maar ook de voedingsmomenten gedurende de dag.

 

  • HALVERWEGE AANPASSEN
    Je past het slaapschema gedeeltelijk voor de zomertijd aan en gedeelte na de verandering van de klok aan.
    Drie dagen van te voren start je met je kleintje 10 minuten eerder wakker te maken, 10 minuten eerder het slaapje aan te bieden etc.  Zodra de tijdswisseling plaatsvindt zal je kleintje al gedeeltelijk gewend. Maak je kleintje de ochtend van de wisseling een half uurtje eerder wakker (nieuwe tijd), de rest van de dag vervroeg je de slaapjes en eetmomenten met een half uur en je kleintje is gewend aan het nieuwe ritme.

 

  • NIETS DOEN
    Is jouw kleintje helemaal niet gevoelig voor verandering in het ritme of heb jij een vroege vogel? Laat je kindje dan gewoon volgens de nieuwe tijd wakker worden. Hopelijk pakt jouw vroege vogel dit goed op en blijft hij dit nieuwe ritme goed volgen.
    De rest van de dag, dutjes en eetmomenten blijf je volgen volgens de nieuwe tijd.
    Het kan wel goed zijn dat je kleintje rond de eetmomenten nog niet voldoende honger heeft omdat het voor hem natuurlijk een uurtje vroeger is. 
    Voldoende ochtendlicht stelt ons ritme weer goed in én een buitenactiviteit helpt je kindje weer beter te slapen ’s avonds, zelfs als het voor hem een uurtje vroeger aanvoelt.

 

Gecertificeerd slaapcoach.

Ik ben Fenna, troste mama van een eeneiige tweeling én gecertificeerd kinderslaapcoach voor kindjes van 0 tot 10 jaar. Na meer dan een jaar slapelozen nachten besloot ik het roer om te gooien. Ik ging mij verdiepen in de wereld van SLAAP.  Inmiddels slapen mijn kindjes (gelukkig!) goed en heb ik van mijn passie mijn beroep gemaakt. Het is ontzettend fijn om ouders en kindjes te mogen begeleiden op weg naar meer slaap én rust binnen het hele gezin.  Op mijn Instagram neem ik jullie graag mee in mijn wereld en deel ik een hoop tips omtrent het slaapgedrag van baby’s tot kleuters én tweelingen!

 

Denk je dat jij wat hulp kunt gebruiken bij het slaapgedrag van jouw kindje? Bezoek dan mijn website voor meer informatie. Ik zie je daar!


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.